..:: بزرگترین مرجع کد آهنگ ::..


..:: بزرگترین مرجع کد آهنگ ::..

حاملگی، زایمان، جنین، دوران بارداری و پَـــ نَ پَـــ"> ..:: بزرگترین مرجع کد آهنگ ::..


..:: بزرگترین مرجع کد آهنگ ::..

" /> ..:: بزرگترین مرجع کد آهنگ ::..


..:: بزرگترین مرجع کد آهنگ ::..

">
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
حاملگی، زایمان، جنین، دوران بارداری و پَـــ نَ پَـــ
 
 
جبرئیل همراه هفتاد هزار فرشته پس از نمازظهر نزدم آمد و گفت : . . . ای محمّد ! هرکس با جماعت بودن را دوست داشته باشد، خداوند و همه فرشتگان دوستش خواهند داشت . [رسول خدا صلی الله علیه و آله] 
»» بررسی رابطه رضامندی زناشویی (بر اساس معیارهای دینی) با ثبات هیجا

بررسی رابطه رضامندی زناشویی (بر اساس معیارهای دینی) با ثبات هیجانی (2)

نتایج و یافته های پژوهشی
به منظور بررسی رابطه رضامندی زناشویی، براساس معیارهای دینی، با ثبات هیجانی از روش همبستگی پیرسون استفاده شده است. در جدول (1)ضرایب همبستگی هر یک از زیر مقیاس های پرسش نامه رضامندی زناشویی اسلامی وهمچنین نمره کلی پرسش نامه مذکور بامؤلفه های آزمون شخصیت NEO-FFI به همراه سطوح معناداری ارائه شده است. همان گونه که در جداول زیر مشاهده می شود:
نمره کل رضامندی زناشویی اسلامی با مؤلفه روان آزرده خویی(بی ثباتی هیجانی)آزمون شخصیت NEO-FFI (0/296(همبستگی معنادار و معکوس در سطح معناداری کمتراز 0/05 دارد. این بدان معنا است که هرچه نمرات افراد درمقیاس رضامندی زناشویی بیشتر باشد، نمره روان آزرده خویی کمتر و افراد از ثبات هیجانی بیشتری برخوردارند.
همچنین نتایج تحقیق بیانگراین است که زیرمؤلفه روان آزرده خویی، بی ثباتی هیجانی، آزمون شخصیت NEO-FFI با هریک اززیر مؤلفه های ارتباط کلامی (0/253-)، پایبندی مذهبی (0/311-)، روابط جنسی (0/235-)، نقش زن و مرد (0/345-) همبستگی معنادارومعکوس درسطح معناداری کمتر از 0/05 دارد.
جدول (1) ضرایب همبستگی پیرسون متغیرهای پژوهش(n=110)

** ضرایب همبستگی در سطح 0/01 معنادار هستند (دودامنه).
*ضرایب همبستگی در سطح 0/05 معنادار هستند (دودامنه).

در جداول زیر رابطه مؤلفه روان آزرده خویی، با هر یک از زیر مؤلفه های رضامندی زناشویی اسلامی با استفاده ازروش رگرسیون گام به گام مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش، متغیرها یکی یکی بر اساس قدرت تعیین شده برای همبستگی آنها، با متغیر ملاک وارد مدل شده واثراضافه شدن هر یک از آنها به مدل تعیین می شود. همچنین متغیرهایی که به طور معناداری توان موفقیت مدل را افزایش نمی دهند، حذف می شوند.
جدول (2)رگرسیون گام به گام پیش بینی متغیر روان آزرده خویی با زیر مقیاس های رضامندی زناشویی اسلامی

1. متغیر پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد؛
2. متغیرهای پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد، پایبندی مذهبی؛
3. متغیرهای پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد، پایبندی مذهبی، ارتباط کلامی؛
4. متغیرهای پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد، پایبندی مذهبی، ارتباط کلامی و ارتباط جنسی.
متغیر وابسته:روان آزرده خویی
جدول (3)معناداری رگرسیون گام به گام برای پیش بینی متغیر روان آزرده خویی با زیرمقیاس رضامندی زناشویی اسلامی

1. متغیر پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد؛
2. متغیرهای پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد، پایبندی مذهبی؛
3. متغیرهای پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد، پایبندی مذهبی، ارتباط کلامی؛
4. متغیرهای پیش بین (ثابت):نقش زن و مرد، پایبندی مذهبی، ارتباط کلامی و ارتباط جنسی.
متغیر وابسته:روان آزرده خویی
همان گونه که جداول فوق نشان می دهد، متغیر نقش زن و مرد، به عنوان یکی ازمؤلفه های مقیاس رضامندی زناشویی توانایی پیش بینی 0/12 از تغییرات متغیر ملاک را دارد.
با افزودن متغیر پایبندی های مذهبی، به عنوان یکی دیگر ازمؤلفه های مقیاس رضامندی زناشویی به معادله ضریب تبیین، به حدود 0/15/6 افزایش می یابد. به عبارت دیگر، از بین مؤلفه های مختلف رضامندی زناشویی، فقط 0/15/6 از تغییرات ملاک یعنی ثبات هیجانی ناشی از رضامندی زناشویی و به خصوص دو مؤلفه نقش زن و مرد و پایبندی های مذهبی است. دو متغیر دیگر، یعنی ارتباط کلامی و روابط جنسی، علی رغم همبستگی معنادار با متغیر ملاک نقش مهمی در پیش بینی متغیر ملاک ندارد.
در جدول (4)، ضریب استاندارد بتا برای پیش بینی مؤلفه روان آزرده خویی ازروی زیر مقیاس های نقش زن و مرد، پایبندی مذهبی، ارتباط کلامی و ارتباط جنسی ارائه شده اند.
جدول (4) ارزیابی سهم متغیرهای پیش بین نقش زن و مرد، پایبندی های مذهبی، ارتباط کلامی و ارتباط جنسی
* متغیر وابسته:روان آزرده خویی

بحث و نتیجه گیری

این پژوهش، به بررسی رابطه ی رضامندی زناشویی، بر اساس معیارهای دینی، با ثبات هیجانی پرداخته است. بدین منظور، از روش همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که بین رضامندی زناشویی و ثبات هیجانی دانش پژوهان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، افرادی که درزندگی زناشویی خود رضامندی بیشتری دارند، ازثبات هیجانی بالاتری نیز برخوردارند.
رضامندی زناشویی وضعیتی است که در آن زن و شوهر ازازدواج با یکدیگر وبا هم بودن احساس شادمانی و رضایت دارند. (1)این احساس زمانی پدید می آید که زن و شوهر بتوانند به میزان قابل توجهی نیازهاو انتظارات همسرشان را در رابطه ی زناشویی برآورده کنند. (2)ازسوی دیگر، ثبات هیجانی عبارت است از:رشد یافتگی هیجانی، پایدار بودن از نظرهیجانی، آرام و واقع نگر بودن در زندگی، نبود خستگی عصبی و داشتن آرامش. (3)
فردی که دارای ویژگی روان آزرده خویی است، به آسانی ازاشیا و اشخاص کسل می شود، ازموقعیت خود، خانواده خود، محدودیت های زندگی و سلامت خویش ناراضی است. چنین افرادی معمولاً مضطرب، افسرده با احساس های گناه، عزّت نفس پایین، عصبی (تنیده)، غیرمنطقی، خجالتی و کمرو، دمدمی و هیجانی هستند. همچنین تمایل به حالت نگرانی، اضطراب و دردهای بدنی و حالت خلقی ناپایدار، از ویژگی های روان آزرده خویی می باشد.
وجود رابطه بین رضامندی زناشویی و ثبات هیجانی درتحقیقات مختلف تایید شده است. یافته های این پژوهش نیز با نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه ی رضامندی زناشویی و ثبات هیجانی همخوانی دارد.
برخی از تحقیقات نشان می دهند که ناپایداری و پایداری هیجانی پیش از ازدواج، پیش بینی کننده ی رضامندی یاعدم رضا مندی زناشویی پس از ازدواج است. آدامز(1946)بر اساس نتایج یک پرسش نامه شخصیتی، روی زوج های قبل از ازدواج شان واجرای پرسش نامه سازگاری زناشویی در دو یا سه سال بعد از ازدواج گزارش کرد که ناپایداری هیجانی پیش از ازدواج، پیش بینی کننده ی نمرات پایین تر است که در پرسش نامه سازگاری زناشویی کسب نموده اند. همچنین نتایج پژوهش آون نشان داد که پایداری هیجانی دانش آموزان تیزهوش 7 تا 14 سال، شادمانی زناشویی آنها را در هیجده سال بعد پیش بینی می کنند. (4)همچنین یافته پژوهش حاضر با نتایج پژوهشی، که توسط کلی و کانلی انجام گرفته همخوانی دارد. کلی و کانلی در پژوهشی که به صورت کلی درخلال سال های 1920 تا 1980 در مورد 300 زوج انجام دادند، نتیجه گرفتند که قوی ترین عامل پیش بینی کننده ی موفقیت زندگی حتی پیش از ازدواج عامل ثبات هیجانی یا به عبارت دیگر، سطح نوروزگرایی در چارچوب مؤلفه های شخصیت است. (5)
نتایج تحقیق بوچارد، لوسیر و سابورین، (6) که بر روی 446 زوجی که پرسش نامه 5 عاملی را پرکرده بودند انجام گرفت، نشان داد که روان آزرده خویی پیش بینی کننده قابل توجهی برای رضامندی زناشویی هم برای زنان و هم برای مردان است. در تحقیقات بوث، کرداک (1997)وجست و گیلبریت نیز روان آزرده خویی با شاخص ها مختلف زناشویی همبستگی منفی نشان داد. (7) دانیلان، کانگر و برینت(8)با مشاهده ارتباطات 400 زوج به این نتیجه رسیدند که روان آزرده خویی با تعاملات منفی برای ازدواج دارای همبستگی مثبت و با ارزیابی های کلی ازدواج دارای همبستگی منفی می باشد.
یافته های پژوهش حاضر با نتایج پژوهش اجرا شده درایران نیز همخوانی دارد. نتایج پژوهش صادقی نشان می دهد که عامل پایداری هیجانی به همراه خودنظم دهی و جسارت رابطه مستقیم با رضایت زناشویی دارند. بر همین اساس، وی معتقد است که زوج های راضی نسبت به زوج های ناراضی از حیث موقعیت اضطراب واجد سازش یافتگی مطلوب تری هستند. نتایج پژوهش عبدالله زاده نیز که باعنوان بررسی رابطه صفات شخصیتی و رضایت زناشویی انجام گرفت، نشان داد که بین بعد روان آزرده خویی شخصیت در آزمون NEO-FFI و رضایت زناشویی رابطه منفی وجود دارد.
در مورد تبیین رابطه رضامندی زناشویی و ثبات هیجانی می توان گفت:شخصیت و صفات شخصیتی، در زیر ساخت روانی رابطه پایداری نقش دارند. بنابراین، پیش بینی کننده های مهمی برای موفقیت و یا نارساکنش وری رابطه خواهند بود.
در این میان، نقش ثبات یا بی ثباتی هیجانی به عنوان یکی از صفات شخصیتی در زندگی زناشویی مهم و تاثیرگذار می باشد. بی ثباتی هیجانی از زمینه های مختلفی بر رضامندی زناشویی اثر منفی می گذارد. یکی از این زمینه ها، که کارنی و برادبری (1995) آن را بیان کرده اند، تاثیر برچگونگی سازگاری زوج ها با تجارب استرس زا است. ایشان معتقدند که:صفات شخصیتی همچون ثبات هیجانی یا روان آزردگی، آسیب های پایداری به وجود می آورند که این آسیب ها، بر چگونگی سازگاری زوج ها باتجارب استرس زااثر گذاشته و درنتیجه، بر رضامندی زناشویی کلی تاثیر می گذارد. (9)
آرمانی دیدن ویژگی های همسر از مواردی است که می تواند موجب افزایش رضامندی زناشویی شود. ماری، هولز و گریفن نشان داده اند که مردان و زنانی در روابطشان خوشبخت ترند که ویژگی هابین فردی همسرشان را آرمانی ببینند. ازآنجا که افراد روان آزرده به صورت مزمن در معرض هیجان های منفی هستند، احتمال کمتری دارند که همسرانشان را به صورت ایده آل ببینند. این به نوبه خود، سطح پایین تر رضامندی را پیش بینی می کند. (10)
همچنین این پژوهش نشان داد که بین مؤلفه های مختلف رضامندی زناشویی، فقط 0/15/6 تغییرات متغیر ملاک یعنی ثبات هیجانی ناشی ازرضامندی زناشویی و به خصوص دو مؤلفه نقش زن و مرد و پایبندی های مذهبی است. تبیین احتمالی این یافته چنین مطرح می شود: ایفای نقش زن و شوهری مستلزم این مسئله است که فرد از خود و جنس خود و محدودیت های زندگی رضایت داشته و نگرش مثبتی به نقش خود به عنوان زن یا شوهر داشته باشد. این ویژگی یعنی رضایت از خود، در افراد با ثبات هیجانی به خوبی قابل مشاهده است. همچنین باتوجه به این مسئله، که سطح نگرانی و اضطراب در افراد مذهبی نسبت به دیگران پایین است، (11)این افراد نسبت به خود و آینده خوشبین ترند. اضطراب یکی از اصلی ترین ویژگی های افراد روان آزرده خوی است، پس افرادی که پایبندی های مذهبی دارند، به احتمال فراوان ازثبات هیجانی بیشتری برخوردار خواهند بود.
با توجه به یافته های پژوهش و اینکه عامل روان آزرده خویی تحت تاثیر مداخله های درمانی قابل تغییر است بنابراین می توان با مداخل های قبل از ازدواج یا حتی حین آن، این عامل را تغییر داده و به پایداری زندگی کمک کرد.
این پژوهش ماننده همه پژوهش های دیگر درحوزه علوم انسانی، با محدودیت هایی مواجه بوده است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، دانش پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس ره بودند که برخوردارازشاخصه های خاصی همچون مذهبی بودن و تحصیل دررشته های علوم انسانی هستند. از این رو، تعمیم نتایج آن به دانش پژوهان سایرمراکزآموزشی و پژوهشی باید با احتیاط انجام گیرد. همچنین پرسش نامه رضامندی زناشویی اسلامی با اینکه از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است، اما به خاطر عدم هنجاریابی می تواند به عنوانی یکی از محدودیت های این پژوهش مطرح شود. بالاخره، این پژوهش فقط در مورد دانش پژوهان مرد انجام گرفته، لذا نتایج آن را نمی توان به زنان تعمیم داد. برای نتیجه گیری بهتر، می توان این پژوهش رادر مورد زن و شوهر با همدیگر اجرا کرد. همچنین اجرای این پژوهش درباره افرادی که در آستانه جدایی قرار دارند و افزایش حجم نمونه می تواند اطمینان بخشی بیشتری را درباره نتایج به دست دهد.

پی نوشت ها :

*کارشناس ارشد روانشناسی.
** عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس.
1. خدابخش احمدی و همکاران، همان.
2. Benneer, D. G and Hill, p. c, baker encyclopedia of peychology and counseling. Michigan: baker books, pp. 714.
3. ژاک کراز، بیماریهای روانی، همان.
4. جواد ملازاده، همان.
5. C. f: Bee, H, Life span development.
6. Bouchard , et al ,. "personality and Marital Adjustment: Utility of the Five - Factor Model of personality" , Journal of marriage and the family , v61, N3, p. 651-660
7. Ibdi.
8. Donnellan, M. et al. , "The Big Five and enduring marriages" , Journal of research in personalty, v38, p. 481-504.
9. Ibdi.
10. Bouchard , et al ,. "personality and Marital Adjustment: Utility of the Five - Factor Model of personality" , Journal of marriage and the family , v61, N3, p. 651-660.
11. باقر غباری بناب، «باورهای مذهبی و اثرات آنها در بهداشت روان»، اندیشه و رفتار، ش4، ص43-38.

منابع:
احتشام زاده، پروی، «بررسی مقایسه سطح ثبات هیجانی بین دانشجویان زن متاهل و مجرد»، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، 1376.
احمدی، خدابخش و همکاران، «بررسی وضعیت ازدواج و سازگاری زناشویی در بین کارکنان سپاه»، طب نظامی، ش7، 1384.
احمدی، خدابخش و همکاران، «بررسی رابطه بین تغییرات مذهبی و سازگاری زناشویی»، نشریه خانواده پژوهی، ش5، 1385.
الیس، آلبرت و رابرت هارپر، زندگی عاقلانه، ترجمه مهرداد فیروز بخت، تهران، رشد، 1380.
امانی، فرزانه و همکاران، «رابطه سبک اسناد با عوامل پنجگانه شخصیتی نئو در تعامل با جنس»، فصلنامه روانشناسی، ش40، 1385.
پروین، جان، شخصیت (نظریه و پژوهش)، ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، تهران، آییش، 1381.
ترکان، هاجر و همکاران، «بررسی اثربخش گروه درمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر رضایت زناشویی»، خانواده پژوهی، ش8، 1385.
تیرگری، عبدالحکیم، «هوش هیجانی و سلامت روان»، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال چهارم، ش14، 1383.
جان بزرگی، مسعود، «ایجاد پایداری هیجانی بر اساس تلفیق آموزش تنش زدایی تدریجی و مهارتهای آرام سازی سبک زندگی»، روانشناسان ایرانی، ش2، 1383.
جدیری، جعفر و مسعود جان بزرگی، «ساخت و اعتبار یابی مقیاس رضامندی زناشویی اسلامی»، روانشناسی و دین، ش8، 1388.
جلیلی، فریبا، «بررسی و مقایسه عوامل مؤثر در رضامندی زنان شاغل و خانه دار از زندگی زناشویی»، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، 1375.
حرعاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت، 1409ق.
حیدری، مجتبی، «بررسی رابطه جهت گیری مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی»، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، قم، مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1382.
دیویسون، جرالد و ماروین گلد فرید، رفتار درمانی بالینی، ترجمه احمد احمدی علون آبادی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1371.
ساپینگتون، اندرو، بهداشت روانی، ترجمه حمیدرضا حسین شاهی برواتی، تهران، روان، 1379.
سلیمانیان، علی اکبر، «بررسی تاثیرات تفکرات غیرمنطقی بر نارضایتی زناشویی»، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم، 1373.
شارف، ریچارد، نظریه های روان درمانی و مشاوره، ترجمه مهرداد فیروزبخت، تهران، رسا، 1381.
شبانی حصار، حمید، «رابطه بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی زوجین با میزان رضامندی زناشویی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، 1379.
شعرباف، آقامحمدیان و همکاران، «بررسی عوامل مؤثر در تحکیم خانواده و رضایت مندی زناشویی»، چکیده مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیب شناسی آن، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1382.
شولتز، دوان و سیدنی شولتز، نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، ویرایش، 1385.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیرالمیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین، 1377.
عبدالله زاده، حسن، «بررسی رابطه صفات شخصیتی و رضامندی زناشویی در زوجهای شهر دامغان»، پایان کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، 1382.
غباری بناب، باقر، «باورهای مذهبی و اثرات آنها در بهداشت روان»، اندیشه و رفتار، سال اول، ش4، 1374.
کراز، ژاک، بیماریهای روانی، ترجمه محمود منصور و پریرخ دادستان، تهران، رشد، 1381.
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365.
گروسی فرشی، میرتقی، رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت، تبریز، جامعه پژوه، 1380.
لانیون، ریچارد و لئونارد گوداشتاین، ارزیابی شخصیت، ترجمه سیامک نقش بندی، علی قربانی، حمیدرضا حسین شاهی برواتی و الهام ارجمند، تهران، نشر روان، 1382.
محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، بیروت، داراحیاء التراث العربیه، 1422ق.
ملازاده، جواد، «بررسی ویژگی های شخصیتی در رابطه با عوامل تنیدگی زای زناشویی در زوج های در حال طلاق و سازگار»، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، 1372.
Aluja. A. Barrio, D, V. and Garcia, F.L, personality, social values, and marital saticfa as predictors of clinical and health psychology, 2007.
Bee, H, Llfe span development, Longman, 1998.
Benneer,D,G and Hill, p.c , baker encyclopedia of peychology and counseling , Michigan: baker books, 1999.
Bradbery, N.T. et al , "Research on the nature and determinants of marital satisfaction: A decade in review", Journal of marriage and family, 2000.
Bouchard, et al ,. "personality and Marital Adjustment: Utility of the Five - Factor Model of personality" , Journal of marriage and the family, 1999.
Craig, R. J, Interpreting personality tests, Rows, Inc, 1999.
Ciarrochi, Joseph, et al, Emotional lintalligence in everyday life , New york , psychology press, 2001.
63. Donnellan, M. et al. , "The Big Five and enduring marriages" , Journal of research in personalty.
Weiten, W et al,. psychology Applied To Modern Life, Wadsworth cenge learning , 2009.
Janbozorgi, M et al,. providing emotional stability through relaxation training, Eastern Mediterranean Health Journal, 2009.
منبع: نشریه روان شناسی و دین شماره 11


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » خشایار ( سه شنبه 90/12/2 :: ساعت 5:50 عصر )

»» تغذیه با شیر مادر،ارتقا سلامت مادر و کودک

تغذیه با شیر مادر،ارتقا سلامت مادر و کودک
مادر با تغذیه کودک با شیر خود، می تواند خطر خونریزیهای بعد از زایمان ، انواع بیماریهای عفونی، سرطان های پستان و تخمدان ، کم خونی فقرآهن و فشار خون و حتی مرگ را کاهش میدهد. وی همچنین تغذیه با شیر مادر برای کودک را عامل حیاتی برای پیشگیری ازاسهال، بیماریهای تنفسی مانند ذات الریه ، عفونت های گوشی و مجاری ادراری ذکرکرد.
تغذیه ی نوزاد با شیر مادر، خطر ابتلا به چاقی را تا یک سوم در دوران کودکی کاهش میدهد و اثرات مفیدی در زندگی آتی و دوران بزرگسالانی او به همراه خواهد داشت . اگر مادران کودکان را با شیر خود تغذیه کنند میزان چاقیهای بزرگسالی در نسلهای آینده بین ده تا پانزده درصد کاهش خواهد یافت . وی همچنین گفت : علاوه بر ارزش غذایی، مهمترین مزیت شیر مادر ارتباط بین کودک و مادر است ، به طوری که شیردهی در آغوش مادر در تکوین شخصیت کودک تاثیر به سزایی دارد.
شیر مادر غذای استریلیزه و بدون آلودگی است ، در حالی که تغذیه ی کودک با شیرخشک احتمال عفونت و آلودگی از طریق سرشیشه و شیشه را افزایش میدهد. آیغوز به لحاظ تغذیه و ایمنی دارای موادی است که کودک را در مقابل بسیاری از بیماریهای عفونی و غیر عفونی، اگزما و بیماریهای حساسیتی مصون میکند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه میشوند، نسبت به کودکانی که شیر خشک استفاده میکنند، شانس کمتری در ابتلا به دیابت ، آسم و حساسیت دارند. شیردهی، ازبدو تولد تا یک و نیم تا دو سالگی بسیار مطلوب و طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت پس از شش ماهگی باید غذای کمکی به کودک خورانده شود. خوراندن غذای کمکی قبل از6 ماهگی حتی یک سی سی آب یا سوپ برای کودک مضر بوده و جایگزین مناسبی برای شیرمادر نیست وهضم و جذب برخی مواد غذایی در سنین 6 ماهگی نظیر پروتئین شیر گاو و گندم برای کودک مشکل بوده و کودک را دچار اسهال کند. برخی مادران به تصور اینکه شیر مادر چرب و سنگین است ، آن را در هنگام بروز اسهال قطع میکنند، درحالی که شیرمادر در درمان اسهال موثربوده و این بیماری زودتر بهبود مییابد.
مواد نگهدارنده ، به شیرخشک افزوده میشود تا به مدت دو سال از فاسدشدن آن جلوگیری شود، اما برخی از کوکان پس از مصرف آن دچار مشکلات گوارشی میشوند. مادران علاوه بر دقت لازم در تهیه ی شیر خشک ، باید آن را به طرز صحیح درست کنند و از زیاد غلیظ کردن و یا رقیق کردن شیر خشک خودداری کنند. درصورتی که مادران بنابه دلایل خاص ، قادر به شیردهی نباشند، بهتر است از شیر خشک استفاده کنند و از خوراندن شیر پاستوریزه به علت عوارض گوارشی کودک پرهیز کنند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند، همچنین از ثبات روحی و هوش بیشتری برخوردار هستند. نوزاد قبل ازتولد در محیطی آرام و بدون استرس قرار دارد، درحالی که پس ازتولد درمحیطی پر سر و صدا حضور مییابد ومادران برای پیشگیری از اختلالات روحی باید نوزدان را درآغوش گرفته و به آنان آرامش وامنیت دهند. وی آغوش گرفتن نوزاد در هنگام شیردهی و تماس پوست با پوست ، درجه حرارت بدن و ضربان قلب مادر، در روزهای نخستین تولد را در آرامش کودکان بسیار موثر دانست .
مادران باید درطول دوران بارداری شیوه ی صحیح شیردهی به کودک را بیاموزند، اما متاسفانه عده زیادی از مادران این آموزش را در دوران بارداری نمیبینند، که این امر تغذیه ی کودکان را پس از تولد با مشکل مواجه میکند. کودکان شیر مادرخوار از لحاظ روحی وعاطفی تفاوت زیادی با کودکان شیر خشک خوار دارند که مادران برای مهیا کردن شرایط روحی و روانی مناسب وقت بیشتری را برای درآغوش گرفتن و صحبت کردن به کودک بگذارند. دوران خردسالی باید با بالاترین اولویت مدنظر و توجه مقامات مسوول و دولت ها در زمان تصمیم گیریهای قانونی،سیاسی، برنامه ای و تخصیص بودجه و منابع قرار گیرد. هرچند در کمال تاسف و تاثر، کودکان دراین سالها کمترین میزان توجه و درجه اولویت را ازطرف دولتها دریافت کرده اند.
اگر تعداد مادرانی که نوزادان خود را از شیر مادر تغذیه می‌کنند افزایش یابد سالانه جان هزاران تن در امان خواهد بود. دانشمندان برای بررسی تاثیر استفاده از شیر مادر و شیر خشک در این زمینه اندازه‌گیری کردند.
آنها دریافتند که ‌34 درصد کودکانی که تا پیش از دو ماهگی از شیر مادر تغذیه کرده بودند نسبت به گروه دیگر فشارخون پایین‌تری داشتند و هر چه مدت زمان طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه شده‌اند به تدریج این اختلاف سطح فشارخون نیز در آنها در مقایسه با گروه دیگر بیشتر می‌شود. اگر چه این اختلاف بسیار اندک است اما می‌تواند تاثیر مهمی بر سلامت فرد داشته باشد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » خشایار ( سه شنبه 90/12/2 :: ساعت 5:47 عصر )

»» چگونه فرزندانی سالم، هوشمند و متناسب داشته باشیم

چگونه فرزندانی سالم، هوشمند و متناسب داشته باشیم

چاقی که زمانی فقط مشکل ساکنان کشورهای صنعتی تلقی می‌شد، اکنون در قالب معضلی فراگیر در کل دنیا مطرح می‌باشد. امروزه در سراسر جهان بیش از 300میلیون نفر مبتلا به پرخوری و چاقی بیش از حد هستند.
طبق هشدار محققان اگر با چاقی مبارزه نشود، این عارضه که براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، علت اصلی بیش از 40درصد موارد مرگ و میر در سال است، به بیماری شماره یک جهان مبدل خواهد شد. اما برای کنترل چاقی باید از دوران کودکی اقدام کرد چرا که مطالعات نشان می‌دهد 30تا 80درصد کودکان دارای اضافه وزن و یا چاقی در بزرگسالی نیز اضافه وزن دارند. در واقع آنچه مسلم است کودکان مبتلا به چاقی در آینده به بزرگسالانی تبدیل می‌شوند که به اضافه وزن و چاقی مفرط دچارند.
برای بررسی مشکلات چاقی در کودکان از ابعاد گوناگون علمی و همچنین تغذیه صحیح در این دوران حساس زندگی با تنی چند از متخصصان به گفتگو نشسته‌ایم.
دکتر محمد محمدزاده، متخصص اطفال، علل بروز چاقی را چنین برمی‌شمرد عوامل متعدد ژنتیکی، محیطی، رژیم غذایی، عادات تغذیه‌ای، عوامل فرهنگی، سطح فعالیت و اختلالات متابولیسمی و غددی.
وی می‌گوید: شالوده سلامت انسان از دوران جنینی و کودکی شکل می‌گیرد که در زمان پیش از تولد ساختار تغذیه مادر در این عرصه حیاتی و تأثیرگذار است.
پس از تولد نیز شیر مادر کامل‌ترین ماده غذایی برای نوزاد محسوب می‌شود. پس از دو سالگی باید یک برنامه غذایی متعادل برای کودکان رعایت شود. چنین برنامه‌ای علاوه بر رفع گرسنگی، باید عناصر غذایی و مواد مغذی لازم برای تندرستی کامل را دارا باشد. استفاده از چهار گروه اصلی غذایی مهمترین راه برای اطمینان از تأمین نیازمندی‌های تغذیه‌ای کودک محسوب می‌شود.
دکتر محمدزاده در ادامه تصریح می‌کند: سوءتغذیه یکی از رایج‌ترین و مهمترین بیماری‌های کودکان در کشور به شمار می‌رود که البته تحقیقات نشان داده عامل این عارضه کمبود مواد غذایی نیست بلکه پایین بودن سطح آگاهی‌های عمومی در مورد الگوهای غذایی مناسب علت اصلی شیوع این بیماری در بین کودکان ایرانی محسوب می‌شود. روش تغذیه غلط، مصرف بی‌رویه تنقلات فاقد ارزش غذایی و تبلیغات گسترده آنها در رسانه‌ها به این معضل بیش از پیش دامن زده است. در واقع بسیاری از کودکان امروزی با وجود برخورداری از ظاهری سالم و حتی اضافه وزن، از فقر سلولی رنج می‌برند چرا که به جای مواد غذایی ضروری همچون پروتئین، صرفا" انواع چربی‌ها و مواد قندی به آنها خورانده می‌شود. این سوءتغذیه پیامدهای ناگوار خود را در مدت زمان کوتاهی در قالب کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، افت یادگیری، اختلال در رشد سلول‌های مغزی و پایین آمدن ضریب هوشی نشان می‌دهد.
وی ضمن ابراز نگرانی از مصرف فزاینده تنقلات در کودکان هشدار می‌دهد: کودکان در سنین پیش از 5 سال با توجه به رشد سریع مغزی و جسمی باید از طریق غذاهای اصلی مواد مغذی مورد نیاز خود را تأمین کنند و پر کردن معده با تنقلات بی‌ارزش و انواع غذاهای آمادهء پرچرب پیامدهای ناگواری از جمله سوءتغذیه به دنبال دارد.
به گفتهء این متخصص اطفال، باید شیوه صحیح تغذیه به کودکان آموخته شود خصوصا" اینکه کودکان امروزی از بیماری‌هایی همچون فشار خون، اختلالات قلبی-عروقی و مزمن قند که زمانی تنها مختص بزرگسالان بود، رنج می‌برند. علاوه بر این نباید فراموش کرد که چاقی دوران کودکی زمینه‌ساز ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه انواع سرطان در سنین بزرگسالی می‌باشد.
دکتر محمدزاده راه‌های کم کردن وزن را برای کودکان، بالا بردن میزان تحرک و کاهش حجم مصرف مواد قندی و چربی‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید رواج عادات غلطی همچون تماشای تلویزیون و استفاده زیاد از بازی‌های کامپیوتری از جمله علل اصلی افزایش بیماری چاقی در بین کودکان محسوب می‌شود. در این میان آمار شیوع چاقی در بین دختران بیشتر است زیرا کمتر تشویق به تحرک می‌شوند.
نکته قابل توجه دیگر در این میان تأثیر موقعیت اجتماعی و اقتصادی والدین بر عدم ابتلای کودکان به چاقی است که بنابر نتایج یک تحقیق هر چه پدر و مادر سطح سواد و تحصیل بالاتری داشته باشند، احتمال ابتلای فرزندان آنها به چاقی کمتر است.
دکتر«محمدحسین حداد»، متخصص تغذیه و دانشیار دانشکده کشاورزی مشهد گروه صنایع غذایی معتقد است در کنار اعطای سوبسید به اقلامی همچون گندم و روغن در کشور، باید غذاهای پرانرژی و حیاتی همچون گوشت و لبنیات نیز مشمول یارانه شوند تا خانواده‌ها مجبور نشوند برغم ارزش بالای غذایی، به خاطر هزینه‌های هنگفت، فرزندان خود را ازاین مواد ارزشمند محروم کنند.
وی توصیه می‌کندباید در رژیم غذایی کودکان عناصری همچون روی و آهن گنجانده شود. به عنوان مثال قطره روی خصوصا" به شکل آلی بهتر است از سن 10سالگی تا 15سالگی بعد از غذا به کودک‌خورانده شود. این عنصر 100آنزیم را در بدن فعال و به رشد قد، بهبود اشتها و آرامش اعصاب کودک کمک می‌کند.
متأسفانه درغذاهای کشور ما این مادهء مفید به طور طبیعی وجود ندارد. البته اخیرا" وزارت کشور با واردات کود روی برای غنی‌سازی گیاهان وارد عمل شده است.
دکتر حداد به نکته قابل توجهی نیز در مورد تغذیه نوزادان اشاره می‌کند مبنی بر آن که تا سن 4ماهگی باید به دلیل وجود نیترات بالا از خوراندن آب لوله‌کشی به کودک اجتناب شود زیرا نیترات در واکنش با هموگلوبین بدن منجر به بروز عارضه‌ای تحت عنوان «methemoglobine mia» یا سندروم«blue baby» در نوزادان می‌شود، عارضه خطرناکی که می‌تواند حتی در نهایت به مرگ بینجامد.
خانم رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، سبک زندگی و شیوه کنونی زندگی ماشینی را علت اصلی شیوع چاقی در بین کودکان عنوان می‌کند و می‌گوید زمینه بروز اغلب بیماری‌های مزمن و امراض تحلیل‌برنده همچون استئوپروز از همان سال‌های نخست حیات فراهم می‌شود.
وی در ادامه ضمن تأکید بر تأثیر رفتار والدین بر تغذیه کودکان تصریح می‌کند هر چه صمیمیت بیشتری بر روابط میان والدین با فرزندان حکمفرما باشد، کودکان بیشتر تمایل دارند ارزش‌ها و هنجارهای والدین را درونی کنند و از آنجایی که در حال حاضر بالغ بر دوسوم بزرگسالان با پرخوری و اضافه وزن روبرو هستند، این عادات از سوی کودکان در قالب ارزش تلقی می‌شود.
البته مطالعات انجام شده نشان داده که دخترها بیشتر تابع این تأثیر هستند.
این کارشناس تغذیه شناخت علل و عوامل چاقی را نتیجه تحقیقات فراگیر محققان دنیا در این خصوص عنوان می‌کند و می‌گوید: مسئله تغذیه بحث اصلاح رفتار است. صرف اینکه گفته شود چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم، کافی نیست بلکه این آگاهی‌رسانی و آموزش باید به یک نگرش مثبت تبدیل شود و این نگرش نیز در حدی باشد که به تغییر رفتار بینجامد.
در واقع باید در مباحث روانشناختی رفتاری، نگرش و عملکرد افراد را به طور اصولی اصلاح کنیم. در این خصوص در ایران طی پروژه‌های مقطعی و در سطح پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی کار آغاز شده البته قرار است با استفاده از مدل‌های آموزشی مختلف در راستای بالا بردن آگاهی، ایجاد نگرش و اصلاح عملکرد اقدامات جدی به مورد اجرا گذاشته شود.
امروزه در سراسر جهان بیش از 300میلیون نفر مبتلا به پرخوری و چاقی بیش از حد هستند
بسیاری از کودکان با وجود برخورداری از ظاهری سالم و حتی اضافه وزن، از فقر سلولی رنج می‌برند
مصرف«روی» 100آنزیم را در بدن فعال و به رشد قد، بهبود اشتها و آرامش اعصاب کودک کمک می‌کند
زمینه بروز اغلب بیماری‌های مزمن و امراض تحلیل‌برنده همچون استئوپروز از همان سال‌های نخست حیات فراهم می‌شود .


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » خشایار ( سه شنبه 90/12/2 :: ساعت 5:46 عصر )

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانمهای باردار چه نکاتی را باید رعایت کنند ؟
ارزیابی رشد و تکامل کودک
«تحلیل روان شناختی باورهای غیر منطقی در زندگی مشترک»
تنبیه از دیدگاه روان شناسی و اسلام (1)
تنبیه از دیدگاه روان شناسی و اسلام (2)
تنبیه از دیدگاه روان شناسی و اسلام (3)
دست ها چه می گویند ؟
شخصیت آدم ها و نحوه دست دادن آنها!
خساست؛ بیماری پنهان
مثبت اندیشی یا خوش خیالی
رابطه شخصیت و اس ام اس
بررسی شیوه های نفوذ کلام در سخنوری1
بررسی شیوه های نفوذ کلام در سخنوری
راستی و رستگاری
نفرین: انتخابی نافرجام
[همه عناوین(74)]


آشنایی با رشد در میانه بزرگسالی: زایایی و بی بری در نیمروز زندگا[3] . ابعاد جهت گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده: یک همبستگی بنیادی[2] . بررسی رابطه رضامندی زناشویی (بر اساس معیارهای دینی) با ثبات هیجا[2] . بررسی رابطه ی دین داری و میزان شادمانی در بین دانشجویان به تفکیک[2] . بررسی شیوه های نفوذ کلام در سخنوری چکیده: در هر بحثی اولین چی . بررسی علل حاملگی های ناخواسته یکی از اهداف اصلی برنامه ی تنظیم . پسر یا دختر، کدام بهتر است؟ بارها و بارها شنیده اید که برخی از . تاثیر قرص‌های پیشگیری از بارداری بر حافظه زنان زنانی که از قرص‌ . تغذیه با شیر مادر،ارتقا سلامت مادر و کودک مادر با تغذیه کودک با . تقلید از دیدگاه روانشناسی ژنتیک دید کلی درباره تقلید از همان . تنبیه از دیدگاه روان شناسی و اسلام (1) چکیده از دیرباز منا . تنبیه از دیدگاه روان شناسی و اسلام (2) عوارض نامطلوب تنبیه . تنبیه از دیدگاه روان شناسی و اسلام (3) اثر اخلاقی تنبیه بن . تولد یک پروانه، تولد یک مادر تغییر زندگی زنان شم . چطور با انتقادهای منفی کنار بیاییم؟ حقیقت این است که برای هر . چطور بهترین شوهر دنیا باشیم؟ جدی گرفتن ده توصیه ساده، شما را . چگونه فرزندانی سالم، هوشمند و متناسب داشته باشیم چاقی که زمانی . چه غذاهایی برای زنان باردار مضر است؟ غذاهای زیادی وجود دارد که . حاملگی خارج از رحم آیا تا به حال اصطلاح «حاملگی خارج از رحم »به . خانم های باردار بخوانند... آیا در دوران بارداری انجام اقدامات د . خانواده و نوجوان خانواده به عنوان یک کانون مهم از اهمیت ویژه . خساست؛ بیماری پنهان شاید واژه های خساس و خسائس به نظرتان ناآشنا . خوب بخوابید تا چاق نشوید! بهداشت و سلامتی خواب یکی از نیازهای . دست ها چه می گویند ؟ دست ها اعضای ارزشمندی هستند که انجام بسی . دیابت قبل و حین بارداری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غدد ا . رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی با پایداری هیجانی (1) چکیده یکی . رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی با پایداری هیجانی (2) تجزیه و تحلی . رابطه شخصیت و اس ام اس شاید برای تان جالب باشد بدانید چه نوع . راستی و رستگاری در مباحثی که امروزه در علوم رفتاری و روان‌شنا . رنگها (1) خلاصه ی مقاله در این مقاله، ضمن تبیین و تأکید بر . رنگها (2) تأثیرات روانشناسی رنگها در قرآن کریم و احادیث ر . روان شناسی همسر باردار بارداری می‌تواند اتفاق تازه‌ای در زندگ . روح مادر و روح جنین آیا ارتباطی بین روح مادر باردار با روح جنین . زایمان بدون درد یکی از شدیدترین دردهایی که انسانها همواره با آن . زنان باردار هنگام مسواک زدن از آب نمک استفاده کنند رییس انجمن د . زنان بلند قد فرزندان سالم ‌تری به دنیا می‌آورند؟ مظهری خاطرنشان . سرطان و حفظ باروری در این کنگره حفظ باروری در سرطان و سایر بیما . سقوط غیر ایمن سقط جنین ارادی یکی از پیامدهای روابط جنسی بدون بر . سلامت روان یعنی چه؟ اصطلاح «سلامت روان» متاسفانه اندکی با ابهام . سوء ظن در خانواده و راههاى درمان آن سوء ظن یک مرض مهلکى براى . شادی و نشاط در قرآن و روایات مفهوم شناسی «تفریح» به معانی . شخصیت آدم ها و نحوه دست دادن آنها! حتماً از تأثیر اولین برخورد . شناسایی تمرینات در: تمرکز حواس اساس تمرینات در: تمرکز حواس تمرک . شیرمادر ممنوع؟ زمان از شیرگرفتن در کشورهای مختلف متفاوت است و آ . عوارض قرص های پیشگیری از بارداری احتمالا از عوارض جانبی قرص‌های . عوامل چند قلوزایی و خطرات آن یکی از مهم ترین خطرها در چندقلوزایی . فصل سوم: -بلافاصله توجه حاضران را معطوف به موضوع کنیدمطمئناً سخن . مثبت اندیشی یا خوش خیالی نویسنده: سکینه ترکاشوند . مراحل زایمــان زایمان به سه مرحله کلی تقسیم می شود : ? مرحله او . مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری آمریکایی ها بیش از هر . من و همسرم یک زندگی عاشقانه داریم زیرا... 1 - برای همدیگر وقت ص . نفرین: انتخابی نافرجام نفرین در لغت به معنای دعای بد برای مرگ . نکاتی مهم راجع به سلامت مادران در دوران شیردهی به دلایل منطقی، . ارتباط میان سبک های عشق و ویژگی های شخصیتی (1) چکیده مقاله . ارتباط میان سبک های عشق و ویژگی های شخصیتی (2) نظریه های عشق . ارتباط میان سبک های عشق و ویژگی های شخصیتی (3) یافته های تحقی . ارزیابی رشد و تکامل کودک ارزیابی رشد کودک چیست؟ کودکان با . اعتیاد و بارداری درمان اعتیاد زنان حامله با سایر افراد تفاوت ها . ایدز، حاملگی و زایمان جامعه پزشکی بزرگترین پیروزی خود را در نیم . آیا در دوران بارداری باید به اندازه دو نفر بخورم؟ خانم‌های بارد . «تحلیل روان شناختی باورهای غیر منطقی در زندگی مشترک» در ادبیا . 10 نکته برای حفظ سلامت جنین اگر می خواهید مادر شوید و نوزادی سا .